Saturday 25 November 2017

Sluttbruker Trening Strategi Ppt


Planlegg sluttbrukerens treningsstrategi før programvareutvikling. Bedrifter i alle størrelser bruker en betydelig del av sine IT-budsjetter på programvare. Nye stasjonære operativsystemer kan forbedre sikkerheten og kjøre mer sofistikerte applikasjoner, og de nye programmene kan automatisere oppgaver som tidligere er gjort manuelt eller gi enklere og raskere gjennomføring av oppgaver tidligere utført ved hjelp av eldre programvare, og dermed øke produktiviteten. Men du vil ikke se bunnlinjen fordelene med disse oppgraderingene med mindre sluttbrukerne av programvaren kan gjøre overgangen. Derfor er det viktig å planlegge en sluttbrukeropplæringsstrategi før du rulle ut ny programvare, og sørg for at planen er skalerbar slik at den kan vokse med bedriften. Sette opp treningsmål Ditt første mål med å gi programvareopplæring for sluttbrukere minimerer eventuelle produktivitetstap knyttet til programvareovergangen. Dette betyr at du må så raskt som mulig få dem opp til ferdighetsnivået som kreves for å gjøre jobben minst like raskt og nøyaktig som de gjorde med den gamle programvaren (eller manuelle metoder). I neste fase vil du at programvaren skal hjelpe brukerne til å gjøre jobben raskere, nøyaktig og sikkert enn tidligere. Det er viktig å være realistisk om tidsrammer som du forventer å oppnå disse målene. Disse tidsrammer vil være avhengig av kompleksiteten til den nye programvaren, samt antall brukere som trenger trening og deres ferdighetsnivåer. Oppgradering til en ny versjon av den samme programvaren som allerede brukes, kan presentere spesielle utfordringer. Opplæring kan forventes å fortsette raskere fordi brukere allerede er kjent med en tidligere versjon. Men hvis det er mange endringer i den nye versjonen eller det har et veldig annet grensesnitt (for eksempel båndet i Office 2007 som erstatter menyene og verktøylinjene brukerne er kjent med i tidligere versjoner), kan brukerne faktisk finne en oppgradering vanskeligere enn å bytte til en helt ny programvarepakke på grunn av deres eksisterende forventninger. Husk at alle programvarepakker arent opprettes like, og ikke alle brukere. Vurdere sluttbrukerbehov Et viktig element i å opprette treningsplanen er å evaluere tekniske ferdighetsnivå (er) for de som faktisk vil bruke programvaren på daglig basis. Noen programvare, for eksempel et nytt stasjonært operativsystem, kan bli rullet ut gjennom hele organisasjonen. Enkelte applikasjonsprogrammer kan bare installeres i en bestemt avdeling (for eksempel regnskapsprogramvare i finansavdelingen eller illustrasjonsprogramvaren i grafisk designavdeling) eller bare tilgjengelig for ansatte med bestemte roller (for eksempel sekretærer eller avdelingshoder). I mange tilfeller er sluttbrukere av programvare ikke spesielt teknisk kunnskapsrike, men du kan ha forskjellige tekniske ferdighetsnivåer innenfor en gruppe. Det er derfor viktig å gi ulike nivåer av opplæring. Tekniske nybegynnere vil trenge mer fokusert, trinnvis instruksjon i grunnleggende ferdigheter, mens dyktige datamaskiner vil raskt hente grunnleggende og dra nytte av mer opplæring som viser dem hvordan man bruker mer uklare eller avanserte funksjoner i programvaren. Forsøk på å trene de to gruppene sammen vil resultere i at nybegynnere blir overveldet og forvirret, og de mer dyktige brukerne kaster bort tid som kunne ha blitt brukt på å gjøre sitt arbeid. Opplæringsmetoder Det neste trinnet er å vurdere metoder for å levere nødvendig trening. Igjen er det flere faktorer å ta i betraktning: Brukerfagnivåer som bestemt av din behovs vurdering Antall brukere som skal trent Timeplan for utrulling av programvaren (og om du skal gjøre det i faser eller i hele organisasjonen samtidig) Der er flere forskjellige metoder for å levere opplæring, og du vil kanskje bruke en kombinasjon av disse, spesielt i en stor organisasjon. Den minst effektive er dessverre den som brukes av de fleste små organisasjoner og mange større: IT-ekvivalenten av å kaste barnet i vannet og la ham synke eller svømme. Plutselig vises det nye operativsystemet eller applikasjonen på sluttbrukerdatamaskinen, kanskje med en kopi av håndboken, og det er opp til brukeren å finne ut det og selskapets IT-support-desk for å fjerne de messene brukeren kommer inn i. Noen bedre treningsmetoder inkluderer: Individuell hands-on instruktør En instruktør går hver bruker individuelt gjennom prosessen med å utføre vanlige oppgaver og svare på spørsmål. Dette er den dyreste metoden, men potensielt den mest effektive. Praktisk opplæring i klasseromsstil. En instruktør viser brukerne hvordan programvaren fungerer og hvordan man utfører vanlige oppgaver, med brukere som utfører oppgaver seg selv i klasseromlab-innstillingen. Hver bruker eller et par brukere har en datamaskin som man skal øve på. Klasser på 15 til 30 er ofte effektive. Seminariestilgruppe demonstrasjon En instruktør viser brukerne hvordan programvaren fungerer og hvordan man utfører vanlige oppgaver i en live demonstrasjon. Grupper på 20 til 50 er ofte effektive. Computerbasert opplæring (CBT) CD-basert eller online (nettbasert) selvopplæringstrening som gjør det mulig for sluttbrukere å fullføre interaktive leksjoner som går dem gjennom prosessene for å utføre vanlige oppgaver, og programvaren tester dem på ytelse og forståelse . Bokbasert selvopplæringstreningEnd-brukere fullfører arbeidsbokleksjoner i hvordan man utfører vanlige oppgaver, ofte illustrert med skjermbilder. Uansett hvilken leveringsmetode du velger, er det nyttig å først gjennomføre et pilotopplæringsprogram for en liten, utvalgt gruppe brukere som best representerer din generelle brukerbase. Dette vil hjelpe deg med å identifisere problemer og problemer med ulike treningsmetoder før du forplikter deg til en. Opprette et treningsprogram Sluttbrukeropplæring er mer effektivt og minneverdig hvis du skreddersyr det til dine egne organisasjoner bruk av programvaren, i stedet for generiske leksjoner. For eksempel bør Microsoft Word-instruksjonen inneholde eksempler på faktiske maler som brukerne skal bruke for dokumentene sine. Noen elementer i leksjonen din bør inneholde: Formålet med programvaren. Oppgaver brukeren vil fullføre med programvaren Hvordan det adskiller seg fra tidligere versjoner eller produkter som den erstatter (hvis aktuelt) Vanlige problemer brukere kan støte på Sikkerhetsproblemer knyttet til programvaren Gjør treningsprogrammet skalerbart Et skalerbart treningsprogram er fleksibelt nok til å imøtekomme begge små tall av brukere (for eksempel når nye ansatte blir med i selskapet og trenger å bli opplært på programvaren) og store tall (som er nødvendig i en organisasjonsomfattende utrulling av et nytt produkt). Du kan få mange fordeler med individuell trening uten høye kostnader ved å bruke en kombinasjon av datastyrt opplæring og seminarstiltrening der brukerne kan stille spørsmål og praktisere ferdighetene med veiledning fra en instruktør. CBT har fordelen av å kunne skala opp eller ned avhengig av antall brukere du trenger å trene, og brukerne kan fortsette i eget tempo, i stedet for å holde tritt med eller bli holdt tilbake av resten av klasse. Om Deb Shinder Debra Littlejohn Shinder, MCSE, MVP er en teknologikonsulent, trener og forfatter som har forfattet en rekke bøker om datasystemer, nettverk og sikkerhet. Deb er teknisk redaktør, utviklingsredaktør, og bidragsyter til over 20 tilføyelser. Debra Littlejohn Shinder, MCSE, MVP er en teknologikonsulent, trener og forfatter som har skrevet en rekke bøker om datasystemer, nettverk og sikkerhet. Deb er teknisk redaktør, utviklingsredaktør og bidragsyter til over 20 tilleggsbøker om emner som Windows 2000 og Windows 2003 MCSE-eksamener, CompTIA Security-eksamen og TruSecures ICSA-sertifisering.4.2.5 End User Training og Brukeropplæring Opplæring av sluttbrukerne er et av de viktigste trinnene for en vellykket implementering av systemet. Sluttbrukerne skal benyttes under parallell testing, så treningen må utelukkes før det. Å få sluttbrukerne involvert på dette punktet er også en god måte å få dem begeistret for systemet, da mange av dem kanskje ikke har vært involvert i prosjektet før opplæring. Deres hjelp i parallell testing vil hjelpe dem med å forberede seg når systemet går live. Sluttbrukerne er gode til å bruke systemet i mer en kvotert worldquot-situasjon, og kan dømme når prosessflyten ikke virker. Når alle som er involvert i å bruke systemet, er inkludert i opplæringen, vil de føle seg mer sikre på å bruke den når de går inn i produksjonen, og brukergruppen vil se implementeringen som vellykket. Systemet kan ha blitt testet for funksjonalitet, og alle tilpasninger fungerer nøyaktig, men hvis sluttbrukerne ikke vet hvordan de skal bruke den eller føler seg komfortabel med det, vil lanseringen av det nye systemet bli sett som mislykket. Derfor er timingen for sluttbrukeropplæringen kritisk og må planlegges og implementeres før starten av den parallelle testfasen for å sikre en vellykket implementering. Det er to mulige løsninger for trening. Den første er å bruke prosjektteammedlemmer til å utvikle og levere sluttbrukeropplæringen, og den andre er å identifisere en treningspartner for å støtte utviklingen og leveransen av sluttbrukeropplæring, inkludert et tog trenerkomponenten. Begge alternativene vil bli fullstendig utforsket i neste fase av prosjektet. Ved å bruke medlemmer av prosjektgruppen til å utføre opplæring for de ulike avdelingene, vil sluttbrukerne bli bedre informert om hvordan og hvorfor systemet ble utviklet. Funksjonelle eksperter på teamet vil være mer kunnskapsrike med Princeton PeopleSoft-systemet. Dette vil være mer inkluderende opplæring for ansatte, heller enn vanilje PeopleSoft-trening fra en ekstern leverandør, med mindre leverandøren oppretter og bruker Princeton-spesifikke materialer. Hands on Training Praktisk trening er foreslått for alle sentrale avdelingens sluttbrukere i HR, Fordeler og Lønn. Denne opplæringen begynner med en grunnleggende HR-modul og fortsetter med mer avansert opplæring for personer med funksjonelle ansvar i HR, Fordeler eller Lønn. Siden fordeler og lønn bygger på HR, er det viktig å forstå hvordan HR fungerer for å forstå bedre hvordan lønn og ytelser fungerer. Lønnspersonalet vil fortsette med praktisk lønnstrening. Lønnspersonalet må trenge mest intensiv trening. En oversikt over lønnsbehandling og lønnspanelet (PayCheckData amp PayCheckSummary) som HR og Benefits-kontorer vil få lov til å se, bør inkluderes for disse brukergruppene. Siden systemet er integrert, bør en oversikt over BenAdmin gis til HR og lønnskontorene. Dette er viktig slik at alle forstår deres innflytelse på disse prosessene. Forespørsel og rapportskriving bør også inkluderes i en egen opplæringsklasse, slik at sluttbrukerne kan skrive ad hoc-rapporter og også vite hvordan du kjører og skriver ut rapporterte rapporter. Basert på nivået på distribusjon av funksjonalitet som inngår i omfanget, vil avdelingsopplæring adressere navigasjon av systemet, definisjon av datafelt og grunnleggende rapportering. Denne opplæringen kan støttes gjennom et klasseromsmiljø eller gjennom Computer Based Training (CBT). En egen treningsstrategi blir utviklet og vil bli inkludert i Time Collection Project Plan. Oppført nedenfor er områdene som må utvikles for en vellykket PeopleSoft-opplæring som er Princeton-spesifikk. Identifiser treningsbehov: Gi et nøkkelbrev om hvilken opplæring som vil bli gitt til sluttbrukere (Som en misjonserklæring om hva som skal leveres til brukerne) Bestem når treningen skal startes. Det bør utrulles før parallell testing, slik at sluttbrukerne kan være en del av systemtestingen med en gang. Identifiser hvilke områder som skal utdannes (HR, DOF, Fordeler, Lønn, PPPL, Teknisk) Utvikle en innholdsoversikt over hvilken funksjonalitet systemet skal dekkes i opplæringen, hvilke moduler av systemet vil bli inkludert og hvem (sluttbrukerne ) bør trent. Etablere et opplæringslag Design OpplæringsmaterialerDokumenter Opprett en oppstilling av treningshåndboken, og hva hver funksjonell og teknisk del av systemet skal inkluderes. En oversiktsseksjon bør også inkluderes for de områdene som ikke trenger detaljert trening. Også spørre og rapporter skrive trening bør inkluderes. Designstøttematerialer Konstruer eventuelle støttematerialer som kan være nødvendige for bruk under trening. Det kan utvikles en egen treningsguide som viser navigasjonsveiene eller Querys som er offentlige. Fullfør designdokument Publiser opplæringsdokumentets oversikt og hold teamrevisjonen og fullfør. Oppdatere opplærings - og støttematerialeplan Oppdatere prosjektplanen for å imøtekomme eventuelle endringer i treningsplanen Utvikle opplæringsmaterialerDokumenter Utvikle treningshåndboken og annen dokumentasjon på de funksjonelle og tekniske områdene i systemet vil bli inkludert. Ta med en oversiktsseksjon for områdene som ikke trenger detaljert trening som lønnsprosessering og BenAdmin-gjennomgang. Spørsmål og rapport skriving trening må utvikles for alle brukere. En Power User-økt kan være nødvendig for forskere. Utvikle støttematerialer Utvikle nødvendige støttematerialer som kan være nødvendig for bruk under trening. Det kan utvikles en egen treningsguide som viser navigasjonsveiene eller Querys som er offentlige. En PeopleSoft-indeks kan være nyttig. Evaluer treningsstøtte Støttematerialer: Utvikle en treningsplan for hvert funksjonelt og teknisk område og sørg for at det blir publisert i samfunnet. Bygg inn ekstra trening for klasser som er savnet og for folk som vil ha ekstra trening. Test treningsmateriell for nøyaktighet Test Treningsdatabase for å sikre at det fungerer og tilpasninger som er komplette, er blitt flyttet inn. Fullfør en lønnssyklus og BenAdmin for å sikre at prosesser jobber med befolkningen av ansatte. Tren instruktører slik at de er komfortable med materialet og treningsdatabasen. Pass på at de har et skript for å kjøre alle prosesser. Lag nøyaktig antall treningsdokumenter og materialer. Lever opplæring til sluttbrukerne Må kanskje legge til tilleggstrening basert på behov og tilbakemelding mottatt mens trening pågår. Trenere bør brukes som en sammenheng mellom funksjonsområder og Helpdesk for å feilsøke problemer og svare på spørsmål. Spor treningsforsterker Støttemateriale Ytelse ved å få tilbakemelding fra sluttbrukerne på hvilke områder de ikke føler seg trent inn. Bruk en resultatrapport som ansatte kan fullføre for å rangere opplæringen og materialene. Prioritere endringer som skal gjøres til treningsmaterialene Endre treningsforsterker Støtte MaterialNetSuite User Enablement Ved hjelp av våre ekspert NetSuite utdanningskonsulenter, vil vi utvikle en omfattende plan utviklet for å passe dine brukeres læringsbehov og drive forretningsresultater. Dette kan omfatte: Erfaring Tilgjengelig på stedet eller på nettet, er våre skreddersydde opplæringskurs fullpakket med: Demonstrasjoner Deltakerinteraktivitet Forsterkningsdiskusjoner Praktiske øvelser Våre utdannelseskonsulenter tar med tiår med bransjeekspertise, NetSuite kunnskap og voksenopplæringsevner til prosjektet. Enten du starter din NetSuite-reise eller har behov for å optimalisere ferdigheter, la oss sette det optimale aktiveringsprogrammet på plass for deg. Kontakt educationadvisornetsuite for å ha en NetSuite Education Advisor samarbeide med deg om å skape en skreddersydd plan og begynne å gi brukerne bedre resultater i dag. Slideshare bruker informasjonskapsler for å forbedre funksjonalitet og ytelse, og gi deg relevant reklame. Hvis du fortsetter å surfe på nettstedet, godtar du bruken av informasjonskapsler på denne nettsiden. Se vår brukeravtale og personvernregler. Slideshare bruker informasjonskapsler for å forbedre funksjonalitet og ytelse, og for å gi deg relevant annonsering. Hvis du fortsetter å surfe på nettstedet, godtar du bruken av informasjonskapsler på denne nettsiden. Se vår personvernerklæring og brukeravtale for detaljer. Utforsk alle favorittemner i SlideShare-appen Få SlideShare-appen til å lagre for senere, selv frakoblet Fortsett til mobilnettstedet Opplastingslogg Registrering Dobbeltklikk for å zoome ut Opprett din sluttbrukerannonseringsstrategi Del denne SlideShare LinkedIn Corporation kopien 2017

No comments:

Post a Comment